Tájékoztatás utazók számára az Ebola-lázról

Mit kell tudni az Ebola-vírusról?

Az Ebola-vírus ritka, de nagyon súlyos, gyakran halálos kimenetelű megbetegedést okoz.
A kórokozót Afrika dzsungeleiben vadon élő állatok hordozzák (pl. denevérek, majmok, erdei antilopok), az ember ezen állatokkal vagy tetemükkel, vérükkel vagy váladékukkal való közvetlen kontaktus útján fertőződik. Ebola-lázban szenvedő emberekkel, holttestükkel, vérükkel vagy testváladékukkal (pl. nyállal, vizelettel) való közvetlen érintkezéssel terjedhet a betegség tovább az emberek körében. Mai tudásunk szerint az Ebola-vírus az influenzával ellentétben nem a levegőn keresztül terjed. A kórokozót védekezés nélküli szexuális érintkezés útján akár hét héttel gyógyulását követően is átviheti partnerére egy korábban fertőzött személy.

A betegség a fertőződést követően 2–21 nap lappangási idő után, hirtelen jelentkezik lázzal, izomfájdalommal, gyengeséggel, fej- és torokfájással.

A betegség következő fázisában súlyosbodnak a tünetek: hányás, hasmenés lép fel, a testen kiütések jelennek meg, károsodnak a máj- és a vesefunkciók. Egyes betegeknél kiterjedt külső és belső vérzés, valamint többszervi elégtelenség jelentkezik.

A betegség ellen nincs vakcina, sem célzott terápia, csak tüneti kezelés.

Az Ebola-vírusfertőzés kockázata és elkerülése

Az Ebola-vírussal való fertőződés kockázata még azokon a területeken is rendkívül alacsony, ahol ilyen esetek előfordulnak. Akkor merül fel a fertőződés veszélye, ha valaki közvetlenül érintkezik egy beteg emberrel vagy állattal, vagy annak valamely testnedvével. A kórokozó védekezés nélküli szexuális érintkezés útján is átvihető.

Mai tudásunk szerint az Ebola-vírus nyilvános helyeken, más, tünetmentes személyekkel való alkalmi érintkezéssel nem terjed: azaz Ön nem fertőződhet meg papírpénz vagy élelmiszerek megérintésétől, vagy pl. egy uszoda medencéjében. Az Ebola-vírust szúnyogok sem terjesztik. Jelentősen csökkenti a fertőződés kockázatát a gyakori szappanos kézmosás, a napfény vagy a ruhák szárítása. A vírust tartalmazó váladékkal szennyezett ruhák gépi mosása megöli a kórokozót. Az Ebola-vírus csak rövid ideig életképes közvetlen napsugárzásnak kitett vagy kiszáradt felületeken.

A 2014. évi járvány:

Jelenleg Guinea, Libéria, Sierra Leone és Nigéria területén van Ebola-járvány gócpontja.

Tanácsok a Guineából, Libériából, Sierra Leonéból, Nigériából érkezők számára:

Annak kockázata, hogy kint tartózkodása alatt megfertőződhetett alacsony. Ennek ellenére, ha trópusi területről érkezve néhány héten belül belázasodik, ok nélkül kimerültnek érzi magát, hasmenése lesz vagy egyéb súlyos tünet lép fel (pl. hányás, látszólag ok nélküli vérzés, komoly fejfájás), haladéktalanul forduljon orvoshoz, lehetőleg telefonon, és feltétlenül elsőként közölje, hogy ebolával fertőzött területen tartózkodott. A kivizsgálás helyét és szabályait az orvos határozza meg. Tudni kell, hogy más fertőző betegségek is járhatnak hasonló tünetekkel, mint pl.: malária.

Ha útja során közvetlenül érintkezett fertőzött, vagy feltételezetten fertőzött emberek vagy állatok, illetve tetemek vérével vagy más testváladékával, esetleg óvszer nélkül létesített szexuális kapcsolatot korábban fertőzött személlyel, haladéktalanul forduljon orvoshoz, akkor is, ha Ön tünetmentes. Az orvost tájékoztassa korábbi utazásról és a fent említett kockázati tényezőkről. Mielőtt felkeresi az orvost, szándékát lehetőség szerint már előre jelezze telefonon. Ha ez nem lehetséges, akkor az intézménybe érkezését követően azonnal közölje érkezése okát. Ezzel segíti, hogy a megfelelő óvintézkedésekkel felkészülhessenek az Ön soron kívüli vizsgálatára, ellátására.

Forrás:
European Centre for Disease Prevention and Control