Hialuronsavas ízületi folyadék pótlás

Viscosupplementációs injekciós kezelés

IzületA mozgásszervi rendeléseket felkereső páciensek igen jelentős részét teszik ki azok a fájdalmakkal küzdő betegek, akiknek problémái, panaszai a nagy, teherviselő ízületek kezdődő, vagy előrehaladottabb kopására vezethetők vissza. Az ízületi porc elkopás többnyire évtizedekig tartó folyamat végeredménye, mely végső állapotában már csak a protézis beültetése adhatja vissza a fájdalommentes mozgás képességét.

Enyhe, vagy középsúlyos kopás stádiumában még különböző terápiás lehetőségek állnak rendelkezésünkre a folyamat lassítására, a betegek panaszainak csökkentésére, hogy a sebészi megoldás elkerülhető, vagy késleltethető legyen. A fizikális vizsgálat, képalkotó eljárások lehetővé teszik az ízület állapotának felmérését, illetve az aktuális panaszok okának tisztázását. Sok olyan egymást kiegészítő, ill. részben egymásra épülő konzervatív (nem sebészi) módszer van, amely a tönkremenőben lévő ízület, elsősorban az ízületeket alkotó porcborítás terhelhetőségének javítását, helyreállítását, ill. a kísérő gyulladás csökkentését célozza. Egyik hatékony kezelési lehetőség a hialuronsavas injekció.

Viscosupplementáció, azaz ízületi folyadék pótlása ízületbe adott hialuronsavas injekció alkalmazásával

A nagyízületek kopásos megbetegedésében az egyik legalapvetőbb folyamat, hogy az ízületi porc folyamatosan veszít rugalmasságából, ill. ezzel párhuzamosan, főként az ízület terhelési felszínein, el is vékonyodik. A hialuronsav igen fontos funkciót lát el a porcszövet rugalmasságának megőrzésében. Ugyan akkor a porc felszínen is egy vékony, de nélkülözhetetlen csúszó réteget is képez, tehát az ízületi folyadék megfelelő állagát is döntően befolyásolja. Lényegében e nélkül az anyag nélkül nem képzelhető el az ízületi felszínek súrlódásmentes elmozdulása egymáson. Ismert, hogy kopott ízületekben az ízületi nedv jóval alacsonyabb viszkozitású és elaszticitású, mint az egészséges ízületeké.

Az ízületbe adott, a viszkozitást és elaszticitást helyreállító hialuronsav injekciók képesek csökkenteni a fájdalmat és javítani az ízület mobilitását, továbbá a felszínek síkosságának növelésével a porcfelszínek dörzsölődéséből adódó kopási folyamatot lassítják, ezzel a porcjavító gyógyszerek, illetve fizikoterápiás kezelések /, mint lézer/ által támogatott porcépítési folyamatok hatékonyságát növelik.

A gyógyszercégek hosszú kísérletezéseinek köszönhetően ma már számos, igen jó hatásfokú injekciós készítmény áll rendelkezésre, melyeket injekciós technikával az ízületekbe juttatva jelentős javulás érhető el. Az elnyújtottabb, de drágább készítményekből 1, a rövidebb hatású készítményekből 3 injekciót szükséges az ízületbe beadni, a hatás eléréséhez. A várható jó hatás a beadott készítménytől függően 3-12 hónapig tart, utána várható a hatás lassú, fokozatos csökkenése. A kezelés ismételhető.