Lézer-kezelés

Laser

A laser hasonlóan sok más az emberiség fejlődését előrevivő felfedezéshez a haditechnikából került a medicinába. A haditechnikában lézer sugarakkal semmisíti meg a távoli célpontokat. A nagy teljesítményű, termikus hatáson alapuló, un. sebészeti lézerek első orvosi alkalmazására 1960-a évektől került sor. A sebészeti lézereket hasi, agyi, gégészeti, bőrgyógyászati műtétekhez a kiterjedten használják jelenleg is. A fejlesztések nyomán a sebészi laserek az "egyszerű vágóeszköz"-ből nagypontosságú "mini invazív sebészi eszközökké" váltak.

Mester Endre professzor (1903-1984) 1965-ben megkezdett kutatásait követôen a 70-es évek közepétôl kerültek be a mindennapos gyakorlatba a nem termikus lézer-hatáson alapuló, sejt- és szöveti regenerációs folyamatokat serkentô alkalmazások. Eleinte az egyéb gyógyító módszerekkel eredménytelenül kezelt sebek (fekélyek) gyógyításában tapasztaltak jó eredményeket, mind a bôr felszínén, mind a nyálkahártyák (szabd szemmel, késôbb endoscopiával elérhetô) felületén nem gyógyuló elváltozásokkal kapcsolatban is. Az ezek során észlelt fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentô hatás lett kiindulópontja a mozgásszervi, rehabilitációs és önálló fájdalom szindrómák kezelésének.

A 0,5-500 mW teljesítményű lézereket lágy-, illetve hatásmechanizmusuk alapján biostimulációs hatású lézereknek nevezzük.  Hullámhosszuk alapján vörös (hullámhossz:650-690nm) és infra (hullámhossz:780-840 nm) lézereket különítünk el. A vörös lézerek a bőrfelszín, az infra lézereket mélyebb területek kezelésére használjuk.
Szemben a sebészi lézerekkel a lágy lézerek sejtkárosodást nem okoznak, a sejtekben egy sor egyébként nem, vagy csak nehezen, lassan meginduló biokémiai folyamatot indukálnak, ezekben mintegy katalizátorként hatnak, segítik a beteg sejtek eredeti funkciójának visszaállítását. Javítják a sejtekben az oxigénellátást, az erek újraképződését, az ellen-anyagtermelést, a vérkeringést, csökkentik a gyulladásokat, az ödémákat. Alkalmazása megindítja az egyáltalán nem vagy igen nehezen gyógyuló sebek gyógyulását, fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő hatásúak. A megnövekedett ellen-anyagtermelés javítja a szervezet általános védekezőképességét. Az ödémacsökkentés révén csillapítja az izom és ínfeszültségeket, így a balesetet szenvedett beteg igen hamar megszabadulhat a fájdalmától. A sejtfolyamatok eredménye a gyorsabb sejtszaporodás, a revaszkularizáció gyorsulása, a gyulladások, ödémák csökkenése, fájdalomcsillapítás és helyi immunstimuláció. Alkalmazásuk igen sokrétű. Sikerrel alkalmazzák reumatológiai, traumatológiai, gégészeti, bőrgyógyászati, ideggyógyászati, szájsebészeti betegségek kezelésére egyaránt.

A lágy lézer terápia azért kivételes a fizikoterápiás eljárások között, mert hatásaként nem csak a tünetek enyhülnek, de kedvezően befolyásolja az alapbetegség kimenetelét is.

A lézer nem okoz sugár vagy elektromos terhelést, nincs mellékhatása. A kezelés többször ismételhető. A kezelés fájdalommentes, ezért a gyermekeknél is jól alkalmazható.  A lézerterápia jól kombinálható gyógyszeres, fizioterápiás kezelésekkel.  Hatására a krónikusan szedett gyógyszerek mennyisége csökkenthető, vagy akár azok el is hagyhatók.  A lézer egy nagyon hatékony kiegészítő terápiás eszköz a reumatológus kezében.

Rendelésemen nagy teljesítményű infra diódalézert használok.

Heveny betegségek esetén (, mint lumbágó, izomrándulás, ízületi zúzódás, vagy ficam) elegendő néhány kezelés egymást követő napokon. Balesetet követően kialakult duzzanat, fájdalom már az első kezelés alatt jelentősen csökken, sok esetben meg is szűnik. A lágy-lézer kezelés a sport sérüléseknél, az akut esetekben látványos javulást hozhat.

A hosszú ideje fennálló deformitással, fájdalommal járó krónikus betegségek esetén természetesen a kezelési folyamat is hosszabb idejű, melynek a célja a fájdalom csökkentése, megszüntetése, a regenerációs, építő folyamatok felerősítése. Ezen esetekben a terápia összetett, melynek a lágy-lézer kezelés pontosan a biostimulációs hatása miatt egyik nagyon fontos része. Kevés olyan eljárás van, mely nem csak tüneti javulást hoz, de az alapbetegség kimenetelét is befolyásolni tudja.   A lézerkezelés befektetés a mozgás-, munkaképesség megtartásához. Krónikus betegségek esetén a kezelése több héten keresztül, hetente kétszer történik.

Lágy-lézer kezelés javallatai mozgásszervi betegségekben

• Baleseti és sportsérülések, mint rándulás, ficam, izom és szalagszakadás
  • Sudeck szindróma
  • Gerinc, porckorong betegségek okozta lumbágó, heveny, vagy krónikus fájdalmak
  • Váll, térd, csípőízületi kopás, gyulladásos ízületi állapot
  • Rheumatoid arthritis I-II stádiuma
  • Arthritis psoriatica
  • Bechterew kór

Laser

Kezelés menete

• Heveny kórképekben naponta, másnaponta kezelünk 2-5 alkalommal. Sok esetben már az első kezelésekkel tünetmentességet tudunk elérni. Amennyiben további kezelés szükséges, a tünetektől függően ritkítva folytatjuk.
  • Krónikus esetekben az első két héten két alkalommal, majd hetente egyszer kezelünk a tünetek megszűnéséig, illetve jelentős csökkenéséig. Az első kezelések után 24 órán belül a fájdalmak erősödése léphet fel, amely csak átmeneti jelenség. A kezelések folytatása során a fenti kezelési reakció már nem jelentkezik.
  • A kezelések alatt védőszemüveg viselése szükséges.

Ellenjavallatok

• rosszindulatú daganatos betegség
  • tisztázatlan eredetű betegség
  • rák megelőző állapotok, festékes anyajegy területének kezelése