Mágnesterápia

Régóta ismert, hogy a mágneses tér hatást gyakorol az élő szervezetre, de  gyógyító tulajdonága csak az elmúlt évtizedek felfedezése volt. A gyenge erősségű (milli Tesla, mikro Tesla tartományba eső) elektromágnes sugárzások jelenléte az egészséges élet feltétele. A Föld mágneses mező erőssége kb. 50μT=0,5 Gauss, amely helytől és napszaktól függően változik. Az űrhajózás hívta fel a figyelmet arra, hogy a földi mágneses erő hiányában súlyos tünetekkel járó csontbontási folyamatok indulnak be.

1954-ben Linus C. Pauling amerikai kémikust Nobel-díjjal tüntették ki a hemoglobin mágneses tulajdonságainak felfedezéséért. Ma már bizonyítást nyert, hogy a vér vastartalmán keresztül a mágneses tér befolyásolja, hogy a vérben lévő hemoglobin mennyi oxigént szállít.

1960-as években Basset munkássága nyomán vált elfogadottá a mágnesterápia a nehezen gyógyuló csonttörések gyógyításában.

Kafka  kutatása a mágneses tér kapilláris keringésre kifejtett hatására irányult. Video felvételeket készített arról, hogy mágneses tér nélkül a kapillárisokban rendezetlenül, összecsapzódva áramlanak a vérben a sejtes elemek, míg alacsony térerő mellett a mikrocirkulációs zavarok megszűnnek.

A klinikai MR vizsgáló berendezés statikus mágneses terének ereje 1,5-14 Tesla, azaz 15000-140000 Gauss. A humán tapasztalatok után állatkísérletekkel igazolták, hogy a nagy energiájú mágneses tér a fájdalomérzetet csökkenti.

A kutatások nyomán a 70-es évektől terjedt el a mágneses tér kezelés a gyógyításban. A tudományos irodalom 85-90 %-a bioelektromos impulzus mágneses terápiával kapcsolatos és kevés eredmény van az állandó mágnes alkalmazásával kapcsolatosan, ezért a gyógyításban az impulzus mágnesterápia terjedt el.

Az alkalmazott térerő nagysága alapján a mágnes terápiát két nagy csoportba oszthatjuk:

• Elektromágneses tér kezelések során 100 mikroTesla, azaz 1 Gauss feletti térerőt,
  • magnestimulációs kezelések során, a föld mágneses tér erősségéhez közeli, 1 Gauss alatti térerőt használnak.

Az elektromágneses tér kezeléseket jellemzően  rendelőkben, fájdalom ambulanciákon, kórházakban alkalmazzák, míg a magnestimulációs készülékek /Bemer, Vioform, stb./ szabadon megvásárolhatók, elsősorban egészség-megőrzési céllal, regeneráció gyorsítására megterhelést követően, illetve egyes kórképek kezelésében kiegészítő eszközként.

Elektromágneses tér kezelés indikációi

• Mozgásszervi betegségek széles köre
    • rheumatoid arthritis, más gyulladásos mozgásszervi betegség
    • csontritkulás, beleértve csigolya roppanást
    • kopásos gerinc és ízületi betegségek , arthrosis, spondylosis
    • lumbago, lumboischialgia
    • kilazult protesis
    • Izomfájdalmak
  • Perifériás ideg regeneráció, sclerosis multiplex
  • Keringési zavarok
  • Egyes belgyógyászati betegségek
  • Baleseti sérülések
    • Csonttörés
    • Lágyrész sérülés
    • Sudeck atrophia

Elektrostimuláció indikációi

• elsősorban egészségmegőrzés, regenerációs folyamatok gyorsítása
  • Alzheimer, Parkinson kór motoros tünetei
  • mikrocirkulációs zavarok
  • fájdalomcsillapítás

Mágnes kezelések ellenjavallatai

• terhesség
  • pacemaker
  • vérzési állapotok
  • menstruációs vérzés
  • daganatok
  • szeptikus állapotok (vérmérgezés)
  • lázas állapot
  • aktív TBC
  • gombás megbetegedések az alkalmazás helyén
  • rohamal járó idegbetegségek, epilepszia
  • pajzsmirigy túlműködés
  • ismeretlen eredetű fájdalom
  • nem tisztázott kórkép

A mágneses tér biológiai hatásai

Szervezetünk szövetei sejtekből épülnek fel. Minden működés, ami a szervezetben végbemegy a sejtek működésének eredménye. Minden sejtet egy vízzáró membrán vesz körül, amely védi is a sejtet. Ennek a sejtmembránnak elektromos töltése van. Egy fiatal és egészséges sejtnek ez e membránpotenciálja 70mV körüli. Egy öreg, vagy beteg sejtnek a membránpotenciálja lényegesen alacsonyabb, 50mV körüli. Egy rákos sejt membránpotenciálja mindössze 15mV, vagy még kevesebb. A gyógyulásban lévő sejtnek is alacsony a potenciál értéke, és olyan anyagok szabadulnak fel belőle, melyek fájdalomérzést okoznak. A sejten belül az ionok olyan részecskék, melyeknek elektromos töltése van. Ez az elektromos töltés az, ami a membránpotenciált felépíti, és ez az, ami a sejt munkavégző képességét jelenti. Amikor a membrán töltése kritikusan alacsony, a sejteknek kevés energiája van külső munkavégzésre. Ilyen állapotban a külső mágneses mező által létrehozott elektromos töltés növeli a sejt energiáját, és segít a gyógyulásban. A mágneses energia hatására sejtszintű változások indulnak meg, így megnő a sejtfal áteresztő képessége, ezért a sejtfalon keresztül ionvándorlás ( Na, K, Ca) indul meg, a potenciálkülönbség kiegyenlítődik a normál értékre. Javul a szövetek anyagcseréje, oxigén ellátottsága, vérellátása, a perifériás idegek ingervezetése, csökkent a harántcsíkolt izmok görcskészsége, a csont-, kollagén képzés fokozódik, gyulladásos folyamatok gátlódnak.

Stiller alapkutatása által igazolt biológiai hatások:

• DNS szintézis befolyásolása mutáció növekedése nélkül, RNS transcriptio elősegítése
  • Speciális fehérjeszintézis elősegítése
  • Ionizált calcium felvételénekelősegítése
  • Csontképző sejtek aktivitásának növekedése,Kollagén szintézis növekedése
  • Érújraépítés elősegítése
  • Membrán transzport elősegítése
  • Szabad oxigéngyökök csökkentése
  • Prostaglandin képzés csökkentése, gyulladásos folyamatok mérséklése
  • Membrán receptorok expessiójának befolyásolása

Reumatológiai magánrendelésünkön elektromágneses tér kezelésre Magnetotherapy MA202 készüléket használunk.